Sofőrjeink nemzetközi minimálbérét hogyan kell számfejteni, és hogyan számoljuk a járulék alapjául szolgáló összeget (Németország, Ausztria, Hollandia)? Valamint a bérjegyzékükön fel kell tüntetni külön tételenként a belföldi-nemzetközi napidíjat és az üzemanyag-megtakarítást?” – kérdezte az Adózóna olvasója. Hunyadné Szűts Veronika igazságügyi adó- és járulékszakértő válaszolt.
Azon előírás, mely szerint minimálisan meg kell fizetni a sofőr részére az előírt összegű munkabért, nem érinti a társadalombiztosítási jogállását, így a gépkocsivezető változatlanul a magyar jog hatálya alatt marad. Ebből következően a németországi/ausztriai/hollandiai tartózkodása idejére járó minimálbére (mint munkabére) után is Magyarországon kell megfizetni a járulékokat és a szociális hozzájárulási adót (08-as bevallás).
Ezen kívül a munkaszerződéseknek magukban kell foglalniuk azon kitételt, mely szerint az EU egyes tagállamaiban a sofőrnek fizetendő minimálbért megfizetik részére, és annak mértékének is benne kell lennie. Ezen munkaszerződéseknek a kiküldetési irányelvnek megfelelve, meg kell lennie az egyes tagországok hazai nyelvén is, és ezen felül a sofőröknek rendelkezniük, kell minimálbéres bejelentésekkel, tagországonként eltérőekkel, külön felületeken bejelentve. EU TAJ kártyával, A1-es igazolással, szintén tagországonkénti idegennyelvre lefordítva. Valamint rendelkezniük kell a bérlapokkal magyar és tagországonkénti idegennyelvre fordítva, és a bérlapokon országonként meg kell lennie az adott tagországra vonatkozó minimálbérek kifizetésének.
A bérlapokon tehát fel kell tüntetni tagországonként a külföldi minimálbér összegét, illetve ezen felül a napidíjakat és az üzemanyag-megtakarítás mértékét, illetve az éjszakai pótlékot is, ha van. És ezek után az MNB középárfolyamon kell átszámítani és bérszámfejteni az összegeket.
Forrás: www.adozona.hu