Június végén jelent meg a Nemzetgazdasági Minisztérium régen várt rendelettervezete, amely az online számlázó programokkal kapcsolatosan tartalmaz konkrét előírásokat.
A nemrégiben kihirdetett adócsomag ugyan egy évvel elhalasztotta annak a rendelkezésnek a hatályba lépését, amely a számlázó programok NAV-hoz való bekötését és az online adatszolgáltatást írja elő, a kapcsolódó rendelettervezet azonban a fentiek szerint már elérhető és – bár a felkészülési idő így biztosított – mindenképpen hasznos olvasmány már most is.
Maga az új rendelet tulajdonképpen a számla és a nyugta adóigazgatási azonosításáról, valamint az elektronikus formában megőrzött számlák adóhatósági ellenőrzéséről szóló 23/2014. (VI. 30.) NGM rendelet módosítása. A tervezet legfontosabb része annak az alcímnek a beiktatása, amely előírja, hogy a számlázó programnak a kiállított számla, számlával egy tekintet alá eső okirat legalább az ÁFA törvény szerinti kötelező adattartalmát azonnal, de legfeljebb 24 órán belül, elektronikus úton továbbítania kell a NAV részére. Maga az adatszolgáltatás adózói regisztrációt követően kezdhető meg, amely magában foglalja az adatszolgáltató végpont és számlázó program regisztrálását is.
A konkrét dokumentum (számla) abban a pillanatban minősül majd kiállítottnak, amely időpontban a számlázó program a dokumentum adatait lezárja.
Előfordulhat nyilván, hogy a technikai háttér a fogadó oldalán valamiért korlátozott, de erre vonatkozóan is van előírás. Amennyiben a számla, számlával egy tekintet alá eső okirat előállításának időpontjában a küldendő adatokat fogadó elektronikus rendszer üzemzavar, karbantartás vagy az internet-szolgáltatás elégtelensége miatt nem érhető el, a számlázó programnak az előállított számla, számlával egy tekintet alá eső okirat kötelező adattartalmát az akadály megszűnését követő 24 órán belül kell a NAV részére elektronikus úton továbbítania.
A miniszteri rendelettervezet leghosszabb része az adatszolgáltatás sémaállománya, amely az előírt adatstruktúrát tartalmazza, mely formában a számlázó programokkal kiállított számlákról az adatszolgáltatást teljesíteni kell – ez utóbbi rész tehát a számlázó programok fejlesztői számára igen fontos információ.
A tervezethez mellékelt hatásvizsgálat szerint a rendszer kifejlesztése 18,5 milliárd forint költségvetési forrást fog igényelni, ezen felül éves fenntartási költsége is tetemes lesz.
Ugyanakkor csökkenti a vállalkozások adminisztratív terheit, mivel kiváltja az utólagos számla szintű adatszolgáltatást. A rendszer bevezetésének további előnye, hogy a számlát befogadó vállalkozás is gyakorlatilag valós időben értesülni tud a számára kiállított számla tényéről és tartalmáról, megkönnyítve és meggyorsítva ezzel a bejövő számlákkal kapcsolatos ügyintézést.
A rendszer tesztidőszakát követően annak éles alkalmazása 2018. július 1-jén indul.
A tesztidőszak alatt elkészült fejlesztői XML állományok tesztelését a NAV Külső Online Bejelentő és Adatszolgáltatási Keretrendszerében (KOBAK) lehet majd elvégezni. A KOBAK rendszer a https://kobak.nav.gov.hu publikus webcímen érhető el, azonban annak használatához regisztráció és biztonsági okok miatt a böngészőbe telepített tanúsítvány, valamint fix IP cím lesz szükséges.
A KOBAK rendszer használatához és regisztrációjához szükséges információkat a https://onlineszamla.nav.gov.hu címen lehet elérni 2017. július 3-tól. Ezen a weboldalon kerülnek közzétételre az aktuális technikai információk, illetve az online számlához kapcsolódó aktuális sémaállomány.
Forrás: www.5percado.hu